“Ako zarobím na svojom webe”? To je otázka, ktorú si každý deň kladie obrovské množstvo ľudí po celom svete, ale popravde na ňu neexistuje jednoznačná odpoveď, ktorá Vám v momente začne zarábať tisícky eur. V prvom rade si treba uvedomiť to, aký web chcem speňažiť a potom nájsť spôsob ako ho speňažiť. V tomto článku sa pozrieme na dostupné služby, ktoré Vám pomôžu monetizovať vašu webstránku a pozrieme sa aj na to, ako jednotlivé služby čo najlepšie využiť. 

Vždy by ste sa mali snažiť vyťažiť z Vašej stránky maximum. S reklamou to však netreba preháňať. Všetkého veľa škodí a pri reklame na webe to platí 100x. Ak návštevník na Vašom webe uvidí článok a okolo neho 10 reklám, tak na 99% stránku okamžite vypne a pokračuje na inú. Veľa ľudí si myslí: “čím viac reklamy na webe, tým viac peňazí pre mňa”. Realita je však úplne iná. Dnes je reklám všade prehnane veľa a ľudia ich už viac menej úspešne ignorujú.

Ďalšou prekážkou je množstvo AdBlockerov, čiže blokovačov reklám, ktoré robia svoju prácu skoro na 100% a vedia odfiltrovať väčšinu reklamy na vašom webe. Teraz si možno hovoríte: “Ako proti tomu bojovať?”. Možností je niekoľko, ale proti používateľom Adblockerov sa dá bojovať len ťažko. Sú to ľudia, ktorí si neželajú vidieť žiadnu reklamu na internete a nechápu, že weby (hlavne spravodajské) potrebujú na fungovanie zobrazovať reklamný priestor a predávať reklamu.

Program Adblock by malo podľa dostupných informácií na Slovensku využívať okolo 27% používateľov. V Českej republike je to až 40% používateľov, čo je už naozaj obrovské číslo. Vo väčšine prípadov je to kvôli agresívnej reklame na internete a v ďalších prípadoch aj kvôli rýchlosti načítania stránky. Je to tak. Reklamy spomalujú načítanie vášho webu a preto to môže niektorých používateľov otráviť a z vášho webu odchádzajú preč.

Pri malom množstve reklamy je to zanedbateľné spomalenie, ale pri viacerých reklamách a reklamných sieťach už to môže byť citeľný problém. Nič však nie je stratené. Existujú mnohé služby a varianty reklám, ktorými sa to dá vyriešiť k spokojnosti oboch strán.

Tento článok sme možno začali trochu negatívne, ale bolo to nutné pre popísanie dnešnej situácie na internete. V ďalších riadkoch sa dozviete, ako môžete efektívne bojovať proti Adblokerom a ako ponúknuť svojim návštevníkom tú najlepšiu reklamu podľa témy, zamerania a typu vašej stránky. Ešte pred tým, ako sa ponoríme do sveta internetovej reklamy a možností ako monetizovať Vašu webstránku sa pozrieme na jednu zaujímavú možnosť ako proti blokovačom reklám bojovať.

Ak nechcete návštevníkov, ktorí majú nainštalovaný Adblock odradiť hneď na začiatku, tak im počas návštevy stránky zobrazte jednoduchú prosbu o vypnutie Adblocku s tým, že práve kvôli reklamám a prijímom z nich im môžete poskytovať informácie, písať nové články alebo natáčať videá. Časť z nich to pochopí a Adblock vypne.

Nám sa však osvedčila oveľa agresívnejšia forma boja proti blokovačom reklám. Pri návšteve webu sme každého návštevníka, ktorý blokoval reklamu ihneď presmerovali na podstránku s prosbou o vypnutie Adblocku a návodom pre jednotlivé prehliadače. Tento postup mal oveľa väčší úspech, pretože bez vypnutia by sa návštevníkovi nezobrazil žiadny obsah. Takýto agresívny spôsob často používajú aj svetové média, ktoré bez vypnutia Adblocku na svoj web nepustia žiadneho návštevníka.

Poďme sa však už pozrieť na jednotlivé služby, ktorými môžete monetizovať Váš web a začať zarábať

Google Adsense

Prvým krokom je registrácia na adsense.google.com, kde zadáte všetky firemné údaje vrátane IČ DPH, ktoré Vám pridelil daňový úrad. Po úspešnej registrácií a schválení Vášho webu môžete prejsť na kartu Moje reklamy a začať s vytváraním reklamných jednotiek.

Prečítajte si tiež: Google Adsense – registrácia na daňovom úrade a DPH

Ak sa Vám nechce riešiť uloženie reklám na Vašom webe a chcete nechať všetko pod kontrolov systému Google Adsense, môžete zvoliť automatické reklamy a nastaviť si jednotlivé reklamné jednotky, o ktoré máte záujem, aby sa na vašom webe zobrazovali. Google už reklamy rozmiestni za vás a vy nemáte žiadne iné starosti.

Ak však nechcete návštevníkov Vašej stránky zbytočne otravovať reklamou, túto možnosť určite vynechajte. Automatické reklamy vyzerajú zle a zasahujú aj tam, kam by zasahovať nemali. Návštevníka tým zbytočne rozčúlite a namiesto príjemného zážitku z vašej stránky spraví to, že ju okamžite opustí. Takto nezarobíte nič a ešte aj prídete o návštevníka. Táto automatická možnosť nám skôr príde ako riešenie pre lenivcov, ktorí by aj chceli zarobiť, ale nechce sa im to riešiť. 

Využite radšej vytvorenie plôch manuálne a na umiestnenie do vašej WordPress stránky použite napríklad pluginy Quick Adsense alebo Advanced Ads, ktoré sa nám osvedčili. Pri plugine Advanced Ads odporúčame použiť platenú verziu, ktorú nájdete na oficiálnej stránke wpadvancedads.com. Plugin má mnoho nastavení, ktoré na modernom webe určite využijete.

Pri vytváraní reklám v Google Adsense použite reklamné formáty 300×250, 300×600 a 970×250. Toto sú najpoužívanejšie formáty reklám na celom svete a cena za preklik je o niečo vyššia ako pri responzívnych reklamách, pretože tieto formáty používajú všetky firmy a reklamné agentúry.

Responzívne reklamy sú síce použiteľné všade, ale v ich obsahu sa nachádzajú väčšinou remarketingové kampane a iné menej zárobkové reklamy. Ak chcete zarobiť o niečo viac, odporúčame teda zvoliť vyššie spomenuté fixné rozmery.

Etarget

Ďalšou skvelou možnosťou zárobku na internete je slovenská reklamná sieť Etarget, ktorá prišla na trh oveľa skôr ako reklamy od Google. Opäť je potrebné zaregistrovať sa na webe etarget.sk. Reklamná sieť ponúka štandardné reklamné formáty ale aj niekoľko neštandardných reklamných prvkov, ktoré určite oceníte.

Pokiaľ máte viac ako 50 tisíc zobrazení mesačne, odporúčame hneď využiť reklamnú plochu Header Bidding, ktorá v sebe okrem Etargetu ukrýva aj iné reklamné siete ako Rubicon, Adform, AppNexus a ďalšie. Táto technológia umožňuje na webe v priebehu milisekundy zobraziť reklamu s najväčšou ponukou, čo znamená vyššie výnosy pre majiteľa stránky.

Pokiaľ máte web, na ktorom používate videá z YouTube, určite využijete reklamnú plochu, ktorá prehrá reklamu pred tým, ako sa načíta YouTube video. Videoreklamy sú oveľa “hodnotnejšie” na zárobok ako klasické reklamné bannerové plochy. Pri banneroch zarobíte cca 0.20 až 0.40 centov za 1000 zobrazení a pri videoreklame to môže byť 1.5 až 5 eur za 1000 zobrazení.

Dognet

Táto affiliate sieť je zameraná hlavne na obsahové projekty. Je to reklama trochu z iného súdka, ktorá sa však na Slovensku dostáva stále viac do popredia. V jednoduchosti sa dá povedať, že je to opäť sieť, ktorá pracuje s reklamnými bannermi, odkazmi a pod. Je to však trochu inak. V tomto prípade nezarobíte z preklikov ani zo zobrazení. Zarobíte až keď sa úspešne uskutoční predaj. Do Dognetu je potrebné sa zaregistrovať na stránkach dognet.sk ako publisher.

Uvedieme aj jednoduchý príklad ako to celé funguje

Internetový obchod Andreashop.sk má v reklamnej sieti Dognet aktivovanú kampaň, ktorú môžete využiť na vašom webe. V ponuke nájdete bannery rôznych veľkostí ako aj textové odkazy, ktoré môžete zakomponovať do stránky alebo obsahu webu.

Predstavte si, že vaša stránka je zameraná na hudbu a technológie a tak sa rozhodnete použiť niekoľko bannerov s preklikom na sekciu Gopro kamier a smartfónov značky Xiaomi. Toto je jedna z možností monetizácie pomocou affiliate siete Dognet.

Ďalšou možnosťou je zakomponovať reklamu do článku. Opäť si predstavte, že ste pred pár dňami mali možnosť otestovať kolobežku Xiaomi M365 Electric Scooter a momentálne na svojom webe píšete recenziu. V nej vyznačíte niektoré kľúčové slová a pridáte preklik priamo na produkt v Andreashop.sk spolu s vašim affiliate ID.

Článok nazdielate na Facebooku. Fanúšikovia sa z článku prekliknú priamo do obchodu a niektorí si kolobežku (alebo čokoľvek iné z ponuky) naozaj kúpia. Andreashop.sk získal z vašich odkazov na webe predaj a za odmenu Vám do affiliate siete Dognet zapíše vašu odmenu v podobe niekoľkých percent z nákupu.

Takto v jednoduchosti funguje affiliate marketing, z ktorého sa niekedy dá zarobiť oveľa viac, ako zo štandardných reklám na webe.

Vlastný e-shop

Najlepšou možnosťou ako zarobiť na internete je tvorba vlastného e-shopu. Je to však cesta dlhá a náročná. Od tvorby e-shopu cez pridanie produktov a dohody s dodávateľmi až po marketing a vybavovanie objednávok.

Tvorba e-shopu je však zo všetkých možností zárobku najvýhodnejšia. S nikým sa nemusíte deliť o percentá z predaja, môžete predávať čo chcete a meniť ponuku podľa situácie. Môžete pozorovať, čo ľudia na vašom e-shope robia a podľa toho prispôsobovať ponuku, dizajn, texty, tlačidlá, formuláre a pod.

Na vlastnom e-shope viete v podstate merať každý klik a pohyb a všetko efektívne vyhodnocovať. Nie ste obmedzený takmer ničím a všetko závisí len od vášho úsilia, kreativity a šikovnosti. Ako sme už na začiatku písali, mať vlastný e-shop je dlhá a náročná cesta.

Pokiaľ to myslíte vážne a chcete vybudovať fungujúcu firmu, prvý rok budete možno zarábať len na tovar a náklady. Postupne to však začne fungovať a čím viac spokojných zákazníkov vybavíte, tým viac ich ku vám príde.

Veríme, že ste si v článku našli to, čo ste hľadali a prajeme Vám veľa šťastia pri zarábaní na internete. Dôležité je sledovať to, čo funguje a ďalej to rozvíjať. Niekedy to trvá roky, ale oplatí sa vytrvať.

Chcete monetizovať svoj web?